Traag vooruit ....

We zitten ondertussen al terug helemaal in ons ritme van revalidatie en kwaaltjes en dergelijke. De reva gaat goed. Dat we terug elke morgen opstaan gelijk een vrouwke van 80 jaar ... tja dat nemen we er terug bij. 

Woensdag hadden we een infosessie rond vermoeidheid. (onderdeel van de revalidatie in AZ Delta) Het was toch terug heel confronterend. Ik moet zeggen dat ik er toch wat over gepiekerd heb woensdag. Nadat ik een uur geslapen heb .. 2 uur geconcentreerd luisteren zorgt dus echt wel voor vermoeidheid! 

Ze vertelden ons onder andere hoe het komt dat je zo vermoeid bent, wat de oorzaak is, hoe lang het duurt, hoe het komt dat je vermoeid bent, waardoor je vermoeid bent, wat je er kan aan doen. En ook een onderdeel van het chemobrein kwam aan bod. 

Ik ervaar heel goed dat mijn lichaam helemaal niet zo snel vooruit gaat zoals ik het zou willen. Ik had gedacht dat ik na 3 maand eigenlijk terug de oude ging zijn .. alleen of toch voor 3/4. Niets van .. integendeel. Alles vraagt nog zoveel van mij. Na die sessie begrijp ik ook beter waarom. De chemo en bestraling maakt echt zo veel kapot in je lijf hé. Ge kunt je dat niet voorstellen. Als ik nu zie hoe traag ik vooruit ga, dan haal ik 1 september niet om voltijds terug aan 150 per uur te werken. Dat maakt me heel bang. Maar goed, we hebben nog een paar maanden om er te komen. Of toch te proberen. 😊

Vermoeidheid zit in ieder hoekje. Met vermoeidheid bedoel ik dan niet in de zetel liggen en slapen hé. Dat kan je ook zien als: alles gewoon trager doen. Wist je dat mijn piekeren, stress, pijn daar ook voor zorgen? Een nacht niet goed slapen, zorgt voor minder energie. Constant pijn hebben ... nu weet ik waarom dat ik niet zo snel recupereer! 😉

En dat brein doet niet altijd wat je wilt. Ge kunt je niet voorstellen hoeveel keer ik iets verkeerd lees. Of hoeveel tijd ik soms nodig heb om iets te begrijpen. Heel raar!

Het is allemaal heel dubbel hoor want je moet je lichaam de nodige rust geven EN je moet bewegen. Zoek daar maar eens de juiste combinatie tussen. Moeilijk ... 

Morgen bloed laten trekken en maandag mijn eerste controle na 3 maand. Ben benieuwd. Heb ondertussen een hele waslijst met vragen, bekommernissen en ... tips. (ja sorry, 'k sta in 't onderwijs😂) (tips over hoe ze in Tielt zouden kunnen doen na de behandeling om ons toch nog beter te begeleiden nadien ... of is dat erover?)


Reacties

Populaire posts