Genetica

Vorige week had ik een afspraak bij dienst genetica in AZ Delta. Dit op aanraden van de oncologe van Tielt. Vooraleer te mogen deelnemen aan dit onderzoek moet je eerst langsgaan voor een uitgebreid gesprek met een heel aangename psychologe. Echt een toffe madam. 

Samen met haar stel je je stamboom op en worden de kankers van de familie in kaart gebracht. Aan de hand daarvan krijg je een ja of een nee. Ik kreeg een ja en kon dus meteen bloed laten trekken. Binnen 6 maanden weet ik of mijn borstkanker erfelijk gerelateerd is of niet. 

Ik kreeg ook heel veel uitleg over dit onderzoek. Er wordt dus gekeken of er een 'foutje' zit in je DNA. Je DNA bestaat uit 2 stokjes. Er kan in 1 van de 2 stokjes een foutje zitten. Dan heb je 6 soorten 'fouten' en afhankelijk van de soort fout, kunnen ze zeggen hoeveel meer kans je hebt om kanker te krijgen of door te geven aan je kinderen. Heel eenvoudig uitgelegd dus maar het komt er wel op neer. 

Amper 5 procent van de onderzochten hebben een erfelijke kanker, 15 procent is familiaal en de overige 80 procent hebben ze een lotje getrokken. Veel kans dus dat ik gewoon bij de laatste 2 hoor. We zien wel. 

We gaan er nu niet te veel over nadenken want dat is natuurlijk iets wat je meer kan doen, nu je thuis bent. Ik probeer het zo weinig mogelijk te doen. De reden waarom ik nu wel wil weten of het erfelijk is of niet, is vooral voor mezelf. We zien wel ... 



Reacties

Populaire posts