Chemobrein

Tja, chemobrein ... het bestaat. 

Tijdens je behandeling en traject lees je dat je brein ook afziet van de chemo en dat voel je maar gedurende die periode, aanvaard je dit. Alles wat gedurende die periode gebeurt, laat je uiteindelijk gewoon op je afkomen. Dus ook dingen die je vergeet, die je niet meer weet. 

Maar ... wanneer voel je dit het meest. Als alles terug wat meer zijn gewone gang kan gaan, dus na de behandelingen. 

Ik vergeet nog altijd dingen dus schrijf alles op. Hou nu boekjes bij waar ik alles noteer. Maar de grootste frustratie, confrontatie is mijn 'niet meer kunnen plannen, organiseren'. Mijn grootste troef op mijn werk en eigenlijk in mijn dagelijkse leven. Eind december, begin januari liep ik wat op de toppen van mijn tenen. Toen kon ik nog niet direct plaatsen vanwaar dit kwam. Het heeft wel meerdere redenen ... 1 ervan is dat plannen. 

Ik probeer het te omschrijven als 'het bos door de bomen niet zien' (of is het omgekeerd 😊?). Daardoor krijg ik stress. Ik moet voor elke dag een planning maken. Opschrijven wanneer ik wat ga doen. 's Nachts kan ik daar dan echt stress voor hebben. Denken : 'ga ik tijd over hebben om te rusten? ga ik daar niet te laat komen? heb ik niet te veel gepland? had ik niet beter afgesproken met die?' Heel raar want anders verloopt dit allemaal zonder zorgen, dat is gewoon hoe ik ben. Ik kan precies niet meer inschatten. Nu denk ik daarover na ... Stress en angst dat dit niet beter wordt ... Maar we gaan ervan uit dat dit wel betert natuurlijk.  Ik vertelde vroeger wel eens twee of drie keer een verhaal. Nu weet ik het echt niet meer of ik het al verteld heb of niet. 

Komt wel weer goed maar ik moet het wat geduld geven en nu leren aanvaarden.  En weet je wat daar ook bij helpt? De revalidatie! We 'spelen' daar spelletjes om ons brein, onze concentratie te stimuleren. Even verduidelijken ... op school haat ik spelletjes! Als er iemand nascholing komt geven dan zeg ik altijd: 'geen spelletjes met mijn team'. Sta ik daar nu wel memory te spelen zeg! 😀 En 'k jeun mij nog ook!

Gisteren heel wat collega's gezien op de receptie en heb daar enorm veel deugd van gehad. Merci daarvoor! 💕

Reacties

Populaire posts