Chemo 2/4

Vandaag chemo 2/4 gehad. Alles prima verlopen. Benieuwd hoe zo een chemosessie verloopt? 

Voor een sessie ga ik telkens naar de dagkliniek. Ik krijg daar mijn eigen kamer. Het eerste wat ze doen is een naald prikken in de poort. Ok, toegeven, het was toch een venijniger prikje dan gewoonlijk. Vorige keer vroeg de verpleegster of ik een verdovende pleister moest mee hebben naar huis. (een pleister die je op de poort kleeft een uurtje voor je naar het ziekenhuis moet, dan voel de prik minder) Stoer gelijk dat ik ben, weigerde ik dat natuurlijk. Van prikken heb ik echt zeker geen schrik maar dit is er toch eentje die je wel voelt. Minder stoer vandaag, heb ik er toch eentje meegevraagd voor de volgende keer. 😌

Alle parameters worden gecontroleerd en er wordt bloed getrokken. De weegschaal en ikzelf hebben effkes een verschotje gedaan .. plus 2kg ... Goe bezig Eva! (OMG zeg! 😳) Geen eetlust kan een nevenwerking zijn. Zelfs die bijwerking heb ik niet gehad!

De waarden van mijn bloed moeten terug allemaal goed zijn om de volgende chemo te krijgen. Na een bezoekje aan de oncoloog kon de rosé terug uitgehaald worden. 

Iedere sessie duurt ongeveer anderhalf uur. Ik start altijd met een pil tegen de misselijkheid. De eerste baxter is er eentje tegen de misselijkheid. Tussen iedere baxter komt er een spoeling. 
Het zakje rosé is de medicatie, het vergif. Dit legt eigenlijk heel uw bloedsysteem plat. Ik leg het hier even uit zoals in de klas. 😀
De witte bloedcellen: de soldaten - zorgen dat alle bacteriën, slechte cellen buitengehouden worden, zorgen voor je weerstand. Doordat die er niet meer zijn, ben ik dus heel vatbaar en moet ik opletten. Waarop let ik dan? Geen kleine kinderen knuffelen (zeker de eerste week), zoveel mogelijk warme groenten eten, ...
De rode bloedcellen: de vitamines
De rode bloedplaatjes: de stolling - zorgt ervoor dat je bloed gaat stollen. Als ik nu een blauwe plek heb dan zie je dit 2 weken later nog. 
Mijn bloedwaarden stonden supergoed voor de start dus ik ben heel tevreden. Volgende keer maar 4 spuitjes voor de aanmaak in plaats van 5. 👌 Als laatste krijg ik dan nog een zakje cortisone. 

Die 4 uur in het ziekenhuis gaan eigenlijk wel heel snel. De oncologische verpleegster Corinna komt ook langs. Dat is altijd een leuke babbel met haar. Veel vragen had ik niet want alles verliep prima de voorbije 2 weken. Enkel de vermoeidheid of eerder de conditie begin ik op momenten wel te voelen. Mijn dagelijkse wandeling gaat veel trager dan voorheen. Corinna vertelde me dat echte koffiedrinkers vaak als eerste smaakverandering ondervinden dat ze geen koffie meer lusten. 'Ewel, dan ben ik dan een echte wijndrinker'. 😊 

Vinkje bij op de aftelkalender!







Reacties

Populaire posts