Tips

Ik verzamel in een boekje heel wat wistje datjes en tips die leuk kunnen zijn voor de lezers van deze blog maar vooral interessant voor lotgenoten. Ik ging die eerst allemaal verzamelen maar kan ze beter meteen delen met lotgenoten. Zijn deze tips handig voor iedere lotgenoot? Waarschijnlijk niet, maar je weet maar nooit of je je erin herkent of ze kan gebruiken.

Tips

Vanaf dag 1 heb ik niks opgezocht op het internet. Ik heb me niet gewaagd aan dokter Google. Lees het roze borstenboek van Think Pink dat je krijgt in het ziekenhuis. En lees het nog eens, en nog eens. En vraag voldoende raad aan je dokter of verpleegster. 

Neem tijdig medicatie. Misschien ben je zo wel iemand die eerder tegen medicatie is maar ik kan de tip geven om dit principe over boord te gooien. Het traject is zo al lastig genoeg dat je geen pijn moet hebben als die kan verholpen worden met een dafalgan. 

Door de chemo heb je een heel droge, plakkerige mond. Kauwgom zorgt ervoor dat je mond wat 'vochtig' blijft. (de mentos kauwgom vind ik daarvoor het meest geschikt) Doe ook iedere avond voor het slapen gaan een goeie laag lippenbalsem op. Dit helpt ook tegen de droge mond. Raar maar waar. 

Jullie weten dus al dat ik geen pruik draag. Als je zoals ik al onzeker was in het begin, wacht dan om een pruik te kopen. Ze lieten me weten dat het beter was om op voorhand een pruik te kopen voor het geval ik toch plots ene ging nodig hebben. Niet doen zou ik zeggen want dat is uiteindelijk toch weggesmeten geld hoor. (en niet een klein beetje) Ik voel me heel goed met mutsjes. Ik ging dus ook sjaaltjes gebruiken. Filmpjes bekeken enal! Sjaaltjes laten meebrengen van Turkije. Maar eerlijk ... niet zo comfortabel. Dat komt los, zit te stevig op je hoofd (want je spant dat te hard aan omdat je bang bent dat het los zal komen), je kan er geen bril tussen steken, ... En vooral de angst dat je dat dat van je hoofd kan waaien! Stel je voor zeg! 

Volg tijdig een workshop gezichtsverzorging. Ik ben heel blij dat ik dit voor de chemo kon volgen want anders ging ik nu waarschijnlijk nog slapen met mijne sjmink op mijn ogen. 😏 Ik heb daar zoveel tips gekregen om mijn gezicht en huid te verzorgen. En dit is zeker nodig. 

Zorg dat je jezelf elke dag goed voelt. Lukt dit? Zeker niet, maar je kan het wel proberen. Ik ga me elke dag opmaken, verzorgen, ook al weet ik dat ik de deur niet uitga. Dit zorgt voor een instant beter gevoel. Want elke dag moet je opnieuw de strijd aangaan om tegen jezelf te zeggen.. oh wat zien we er goed uit. (zeker nu ik aan de taxol bezig ben en door de cortisone uitzet) Op een gegeven moment wordt al je vrouwelijkheid ontnomen. (te beginnen met je haar, dan je lichaam dat uitzet, je opgezwollen gezicht met halve wenkbrauwen en dan nog je nagels die er niet uitzien) Om die vrouwelijkheid toch te blijven zien, heb ik nu  een halftijdse job om me te blijven verzorgen. 

Idem voor de kledij. Ik heb deze week de kast leeggemaakt want in heel wat kledij kan ik niet meer. Heel frustrerend als je elke morgen de kast open doet. Dus ... ideaal moment om te gaan shoppen! 👗 Zelfs nieuwe schoenen op mijn verlanglijstje.👟



Reacties

Populaire posts