Vermoeidheid en bewegen

Ik ben niet de persoon die alle info opzoekt op het internet. Anders wel hoor, maar dokter Google laat ik wijselijk aan de kant liggen. Heel bewust. Wat ik er wel heel regelmatig bijneem is het roze borstenboek van Think Pink. Een heel goed boek met heel veel info. (en de info die ik niet vind, vraag ik aan de dokter) Telkens ik stukjes uit het boek lees, ondervind ik dat ik toch nog iets lees dat ik nog niet gelezen heb. (of gewoon vergeten ben, want dan kan ik nogal goed de laatste tijd ... chemobrein of zoiets 😊)

De vermoeidheid valt beter mee dan de vorige sessie. Kan ook niet anders met al die cortisone in mijn lijf. Tijdens het gesprek met de oncologische verpleegster liet ze me wel goed begrijpen dat vermoeidheid toch iets is wat in mij hangt en zeer lang zal blijven. Als alles achter de rug is, start ik met oncorevalidatie. Dat zal een intensief programma zijn lichaamstraining ( terug werken aan de conditie want die staat op 0). 

Vermoeidheid is meer dan alleen maar moe zijn. Dat is ook moeite hebben met alledaagse dingen zoals de volle wasmand naar boven dragen, huishoudtaken, wandelen, praten, me moeilijk kunnen concentreren, ... Dat is dus vaak tegen jezelf aan lopen. Er zijn momenten dat het gaat maar evenveel momenten dat iets niet gaat. Met volle geweld beginnen en half weg de trap moeten opgeven. Zo kan ik alles het best vergelijken. 

Oorzaken van die vermoeidheid zijn de chemo, verminderde witte bloedcellen, bloedarmoede, maar evengoed de inspanningen die je doet om toch 'normaal' te functioneren waardoor je je nog meer uitput zonder dat je het zelf beseft (ook op emotioneel vlak). 

Wat doen we tegen die vermoeidheid? Rusten als het lichaam het aangeeft, dus dat is toch wel bijna elke dag een tukkie doen. Maar ook elke dag bewegen. Als je dit niet doet, worden je spieren niet geactiveerd en wordt het telkens lastiger om iets te doen. Dus op mijn programma van elke dag: wandelen en fietsen. Naar het schijnt zou ik nog iets moeten zoeken rond relaxatie maar degene die mij kennen .. dat is nog niet meteen aan de orde. Misschien dat ik wel eens wat info ga opzoeken daaromtrent. Wie weet ... 😉

Wonder Woman GIF - Wonder Woman Running GIFs


Reacties

Populaire posts