1 maand later

 Gisteren, precies 1 maand later, weten we toch al meer en beter hoe alles zal verlopen. Volgende week donderdag gaan we onder het mes. Er kan een borstbesparende operatie gedaan worden en alle okselklieren gaan eruit. 

Ik heb het gevoel dat we gisteren pas veel antwoorden gekregen hebben op vragen. Dit ligt totaal niet aan de dokters maar aan mezelf denk ik. Bij die eerste gesprekken hoor je eigenlijk maar een vierde van wat ze zeggen. Of wil je gewoon de dingen horen die voor jezelf belangrijk zijn en dat zijn maar 3 woorden: chemo, bestraling, operatie. Je moet dit allemaal laten bezinken, een plaats geven. Gedurende die dagen komen de vragen wel. Tip: schrijf alle vragen op en stel die dan als je naar de dokter moet. Alexander gaat ook altijd mee want met 2 hoor je toch nog meer dan alleen. Nog een tip: als de dokter uitleg geeft en direct moeilijke woorden op tafel gooit, zeg dan meteen dat je het niet begrijpt. (En ja ik ben niet de mens van de moeilijke woorden 😊)

Enkele van mijn vragen...

Waarom niet eerst chemo en dan opereren? Dit heeft alles te maken met soort tumor, grootte van de tumor, plaats van de tumor, leeftijd. Ik heb de laatste tijd wel vaker gehoord dat ik nog 'zeer jong' ben. (voor iemand van 49 jaar doet dat natuurlijk wel deugd ) Chemo geven ze ook maar als dit echt nodig is want hoe jonger je bent hoe meer impact dit kan hebben op je lichaam. 

Hoe lang is het dan wachten tot ik weet welke behandeling er nog volgt? Een week na de operatie kunnen ze zeggen of ik bestraling of chemo nodig heb. Maar ... er kan ook twijfel bij zijn. Veel kans dat dit bij mij zo zal zijn. (heeft weer met die parameters te maken) In mijn geval sturen ze dan een kweek naar Amerika voor verder onderzoek. Resultaat daarvan kan zeggen of ik een verhoogde kans heb op hervallen. De naam van dit gebeuren ben ik vergeten, dus ik moet dat nog eens navragen. 

Wat met mijn vapeurs? Je moet weten dat ik nog maar 40 was en al af en toe een vapeur had. Nu gebruik ik zo een 5 jaar oestrogel om dit tegen te houden. Nu ik dit niet meer neem, heb ik terug vollen bak de 'gloei'. Je mag toch op een gemiddelde rekenen van 10 keer per nacht en zeker 10 keer per dag. Geen lachtertje dus. Gelukkig word ik niet megarood maar aangenaam is het niet. Zweten gelijk 'n een das! Dit voor de rest van leven volhouden ...? Nope! Nu komt het ... dokter Hoste ging me na de operatie iets geven. Iets voor incontinentie. Ik moest dus meteen aan mijn collega denken 😀 Het kan dus nog op 2 fronten helpen. 😀

Waarom moeten alle klieren weggenomen worden en wat is de functie daarvan? Van zodra er in 2 klieren cellen gevonden zijn, worden ze allemaal verwijderd omdat ze niet klier per klier kunnen weg doen. Dat hangt precies allemaal aan elkaar. Stel, je hebt een wonde aan je vinger, dan zorgen de klieren dat vocht van en naar wonde gaat. Dat is dus een stuk van ons afweersysteem. (zorgt dat we dus geen ontstekingen hebben) Heel eenvoudig en in kindertaal uitgelegd ...

Komende dagen moet ik nog naar de huisarts, ziekenhuis, .. voorbereidingen treffen voor volgende week. Shopke doen want naar het ziekenhuis gaan, is dus ook nieuw ondergoed en pyjama's natuurlijk. 

Reacties

Populaire posts