Hoe gaat het met je?

Of eerder op zijn West-Vlaams gezegt: 'Oe ist me joe?' Een doodnormale vraag die we allemaal toch wel eens dagelijks in de mond nemen. 

Die vraag krijgt nu wel een andere klank en vorm. 'T is te zeggen ... 

Hoe is 't met je kan klinken als: ocharme, ge zit der gij toch maar mee hé. Zo eerder een klank van compassie. Of misschien ook wel van: niet weten of ze die vraag wel kunnen/mogen stellen. Dat is het misschien nog meer. 

Hoe is het kan ook klinken als: allee, hoe is da nu met je? Zo iets van: allee, vooruit hé. Dat is eerder 'mij'. In school weten ze ook dat ik voor de vooruit ben en dat er niet te veel 'getrunt' moet worden. Sommige kinderen weten al, als ze zich pijn gedaan hebben dat juf Eva wel gewoon een knuffel en kusje geeft, er eens over wrijft en dat wenen zeker niet helpt. Ze eens goed 'dichte' pakken werkt even goed als een ontsmettingsmiddel. Ohja, en een grote pleister doet ook wonderen. Als het jongens zijn dan zeg ik meestal dat ze daar in de voetbal ook tegen kunnen dus een beetje speeksel en 't is opgelost. (mijn collega's zitten nu zeker met een smile op hun gezicht) Dat weten ze hier thuis ook. 😂 Mijn man en zonen vinden me nogal een brute als ik ze moest verzorgen. Hun vinger moest er eigenlijk al half hangen voor ik iets ging doen. Of spuitjes geven voor flebitis .. daar hadden we geen verpleegster voor nodig hoor, dat doe ik met veel plezier zelf. Of van toen ik met Tibo op spoed zat voor een gebroken teentje .. mannekes, heb ik dan de slappe lach gehad!

Doe mij maar dus die tweede 'hoe gaat het met je?'

Ik ga hoe dan ook vaak wel zelf de bal terug gooien en dezelfde vraag stellen. Zo zie je al meteen dat de meeste dan op hun gemak zijn. Mijn verhaal komt dan wel hoor. Als ik zin heb om erover te praten, dan doe ik dit wel. Als het niet het juiste moment is, dan zal ik dit zeker ook zeggen. 

Ik vind dit zelf de meest vervelende vraag ooit die je moet stellen aan iemand die ziek is! Nu ik aan de andere kant zit, beseft ik dit des te meer. Hoe groot mijn mond soms is, des te minder weet ik om te gaan in dergelijke situaties. Dus mensen ge moet er zeker niet mee inzitten! Als het echt niet goed met me gaat, zal je me waarschijnlijk ook niet op draai zien. 😏

Reacties

Populaire posts