Goeiemorgen deze morgen

 We beginnen aan dag 2 na de operatie. Of we hier fantastisch slapen? Niet echt ... niks beter dan je eigen bedje zeker? Pijn heb ik ook wel nog. Wat natuurlijk heel normaal is!

Ik heb mezelf al gewassen (amai, hoe klinkt dat 😀 ) Bij de eerste keer dat je uit je bed komt na een operatie, mag je dit nooit alleen doen omdat je wel duizelig kan zijn. Eva zou Eva niet zijn als ze dat niet zelf probeert hé. Ik doe dat natuurlijk heel voorzichtig en weet ook wel als ik me niet goed voel, ik zeker hulp zou vragen. Maar dat lukt mij toch altijd hoor. Dat wassen .. weet je nog? Ik heb het ook zelf gedaan hoor. De dokter heeft trouwens gezegd dat ik mijn arm veel moet bewegen, dus ... Alleen de plaats van de borst hebben de verpleegsters gedaan omdat de bandage ook opnieuw moest gedaan worden. Ik heb ook nog een drain in de om het overtollige vocht te laten afdrijven, dus daar ben ik wel voorzichtig mee. 

Gisteren had ik toch wel 2 kleine 'verschietmomentjes'. Bij het afdoen van het verband was het toch even schrikken toen mijn 2 heuveltjes er toch niet meer allebei even hoog uit zagen. Het was zo van: kijken, niet kijken. Ik denk dat de verpleegster van dienst niet wist dat ik het nog niet gezien had. Ze ging daar zeker anders mee om gegaan zijn. Alhoewel ... Dit kan een tip: toch een beetje rekening mee houden als het verband er voor de eerste keer af gaat bij de patiënte. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ze hier in het ziekenhuis van Tielt allemaal super vriendelijk zijn en voortreffelijk hun werk doen. Dat is misschien ook, omdat ik geleerd heb ook altijd vriendelijk te zijn. 😉

Mijn tweede momentje was toen verpleegster Corinna wat uitleg kwam geven over waarop ik komende weken moet letten en preventie en behandeling van lymfoedeem van de arm. Ik kreeg te horen dat ik voor de rest van mijn leven toch wel met een paar dingen rekening zal moeten houden. Dat doet je toch wel even slikken bij het 'voor altijd'. Mijn grootste geluk is dat het mijn linkerarm is en ik volledig rechtshandig ben. 

Ik geef je eens wat uitleg over die lymfeklieren. (ik neem er wel mijn boekje bij) Lymfe is een vocht dat wordt afgevoerd in de lymfevaatjes. Samen vormt dat het lymfestelsel. Via dit stelsel komt dat vocht in de bloedbaan terecht. Op bepaalde plaatsen in ons lichaam zijn er ook lymfeklieren. Die vormen als het ware de poorten van het lichaam. Zij controleren of er via dat vocht geen bacteriën, virussen, schadelijke stoffen, kankercellen in het bloed terecht komen en dus ook in het lichaam. Die klieren zullen ze verwijderen uit de oksel indien ze kankercellen gevonden hebben in die klieren. Wat bij mij dus het geval was. Gevolg daarvan is dat er in mijn linkerarm geen circulatie meer kan zijn van dat vocht en dat het dus makkelijker kan ophopen waardoor je dus lymfoedeem kan krijgen. Een dikke arm. Ik kan dat vermijden door op een aantal dingen te letten. 

Maar dat is voor de volgende keer ... time for breakfast! Daar kijkt ne mens toch altijd het meest naar uit hé als je op hotel bent. 😀💕






Reacties

Populaire posts